Wycieczka do Zakopanego i Krakowa

W dniach 12-14 czerwca 2017 uczniowie klas 4-6 ze szkoły podstawowej w Fajsławicach wybrali się na 3-dniową wycieczkę do Zakopanego i Krakowa.

Pierwszego dnia pobytu, aby rozruszać kości, udaliśmy się pieszo na Gubałówkę, a następnie na Butorowy Wierch i zeszliśmy na Polanę Szymoszkową, skąd ruszyliśmy, aby zobaczyć zabytkowy, drewniany kościółek zbudowany bez użycia gwoździ na Pęksowym Brzyzku. Odwiedziliśmy także tamtejszy cmentarz, na którym spoczywają takie słynne osoby jak Kornel Makuszyński, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Stanisław Witkiewicz, Władysław Orkan, Stanisław Marusarz, Tytus Chałubiński oraz słynny Sabała. Pierwszy dzień naszego pobytu zakończyliśmy na Krupówkach.

Drugi dzień był niemniej aktywny. Od razu po śniadaniu wyruszyliśmy pod skocznie narciarskie, gdzie nasz przewodnik, pan Emil opowiedział nam o ich budowie i historii, a także zapoznał nas z przyszłymi mistrzami świata w skokach narciarskich. Następnie drogą pod Reglami udaliśmy się do Doliny Białego, gdzie mogliśmy podziwiać wspaniałe widoki  górskiego potoku. Z Doliny Białego wyszliśmy zdobywać Sarnią Skałę (1377 m n.p.m) skąd na wyciągnięcie ręki mieliśmy widok na Giewont oraz wspaniałą panoramę na Dolinę Strążyską oraz  Babią Górę. Z Sarniej Skały zeszliśmy właśnie do Doliny Strążyskiej, aby podziwiać dwustopniowy wodospad Siklawica, gdzie spotkaliśmy wielu zagranicznych turystów. Niektórzy z uczniów mieli okazję zastosować znajomość języka angielskiego w praktyceJ U wyjścia z Doliny Strążyskiej zatrzymaliśmy się na chwilę w bacówce, aby zobaczyć jak wygląda tradycyjny wyrób oscypków. Gaździna poczęstowała nas również świeżą i zimną żyntycą. Zmęczeni, ale zadowoleni, udaliśmy się na Krupówki, aby zakupić pamiątki, a następnie do naszej kwatery na pyszną obiadokolację przygotowaną przez panią Helenę.

Trzeciego dnia zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy do Krakowa. Na początku udaliśmy się do Smoczej Jamy na spotkanie ze smokiem wawelskim, który chętnie zrobił sobie z nami kilka zdjęć. Następnie spacerowaliśmy ulicami Starego Miasta: ulicą Grodzką, Bracką oraz Kanoniczą, gdzie znajdował się pałac biskupa Erazma Ciołka oraz dom Jana Długosza oraz mieszkał przez pewien czas Jan Paweł II i gdzie obecnie mieści się Uniwersytet Papieski.

Udaliśmy się także na Rynek Starego Miasta aby wysłuchać hejnału granego z wieży Kościoła Mariackiego oraz zwiedzić sam kościół. W środku podziwialiśmy ołtarz Wita Stwosza, poznaliśmy jego historię, a także oglądaliśmy wspaniałe apokryfy. Po tak intensywnym zwiedzaniu wszyscy zgłodnieli, więc kolejnym punktem naszej wycieczki był obfity obiad w MacDonaldzie.

Po obiedzie wyruszyliśmy na ulicę Franciszkańską do Pałacu Biskupów zobaczyć Okno Papieskie, zajrzeliśmy także do Klasztoru i Bazyliki Franciszkanów św. Franciszka z Asyżu, a następnie udaliśmy się na Wawel, gdzie zwiedziliśmy Katedrę a w niej krypty, dzwon Zygmunta oraz poszczególne kaplice. Z Katedry na Wawelu przeszliśmy do Zamku Królewskiego, w którym obejrzeliśmy kosztowności znajdujące się w pałacowym skarbcu oraz uzbrojenie rycerzy zgromadzone w pałacowej zbrojowni.

Około godziny 16 wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu, zmęczeni ale zadowoleni.

Opiekunami wycieczki byli Jolanta Szymańska-Wacławik, Beata Świstowska, Małgorzata Furgała, Tomasz Bogusz i Wojciech Wypych.